Wednesday, February 24, 2010

Khabar 1 Malaysia : Setinggan???



Saya amat tertarik dengan program TV (Khabar 1 Malaysia) yang memaparkan tentang masalah yang dihadapi oleh rakyat di kawasan Beluran-Kinabatangan. Pemimpin setempat yang ditemuramah menyatakan dengan bersungguh-sungguh dan bangga bahawa banyak langkah telah diambil untuk meingkatkan taraf hidup penduduk setinggan (Bumiputera - Sungai, Dusun, Murut, Suluk dsb) yang tinggal di pinggir sungai. Para penduduk telah diberikan rumah PPRT - blok bangunan ala-ala rumah pangsa tiga bilik dan nampaknya agak selesa. Tidak lama lagi penduduk setinggan ini akan dipindahkan.

Rasanya kita kena teliti perkara ini. Keikhlasan kerajaan amat kita hargai dan sanjungi. Cuma terfikir perkara-perkara ini;

Penduduk setinggan? Mana tanah-tanah mereka? Tanah adat? Tanah susah dipohon 20 tahun baru dapat geran maka syarikat besar yang pohon 2 minggu geran sampai? Tanah-tanah adat habis kena rodok syarikat besar? Untuk rakyat juga? Siapa di belakang syarikat besar? Pentadbir daerah? Mereka yang luluskan? Bukankah pemimpin utamakan rakyat? Utamakan Syarikat besar? Dana politik?..... Akhirnya rakyat jadi setinggan? Tinggal rumah PPRT? Macamana cari makan? 

Akhirnya bilangan setinggan akan bertambah selari dengan pertambahan rumah PPRT. Rakyat diutamakan pemimpin kaya melimpahruah. Cuba tanya setinggan mahu tanah atau mahu rumah. 

Kepada penduduk Bengkoka :semoga sentiasa bersabar, tanah kini hanya sekengkang kera.

Kepada penduduk Tg. Kapur :Taman Kudat tidak lama lagi siap dibina. Tan Sri mana menabur janji harap jangan dilupa...mukanya 

No comments:

Post a Comment